Laatste dag

20 december 2013 - Canberra, Australië

Afgelopen zondag vertrok de hele afdeling met de bus naar de kust. Na een gezellige rit van zo'n 2,5 uur kwamen we aan op de "ANU Coastal Campus" in de buurt van Kioloa. Een accommodatie met slaapzalen, werkzaaltjes, een grote keuken, eetzaal en een grote presentatiezaal. Dat alles op loopafstand van het strand. Hier houden de diverse universiteitsafdelingen hun kust-conferenties. Van ongeveer 10 uur 's morgens tot ongeveer 3 uur 's middags zijn er lezingen, presentaties en workshops, de rest van de dag is vrij te besteden. Dat betekent zwemmen in de zee, lopen over het strand of in de bush en klimmen over de rotsen. Na het avondeten werd er dagelijks een kampvuur aangestoken waaromheen de rest van de avond zich afspeelde. Met bier en wijn in overvloed, uiteraard op kosten van de universiteit.

De gezellige mensen, de kampvuren, het strand, de prachtige omgeving en de kangoeroes maakte het verblijf in Kioloa uiterst aangenaam. Een mooie afsluiting van mijn tijd in Australië, want die loopt nu wel echt af. Morgen zit ik in het vliegtuig terug naar Nederland. Ik probeer zo bewust mogelijk te zijn van mijn omgeving als ik tijdens deze laatste dagen hier over straat loop, het geluid van de vreemde vogels, de bijzondere bomen en de Australische accenten.

Australië is een bijzonder aangename plaats om te zijn. De mensen zijn hier erg vriendelijk en gastvrij. Het landschap is prachtig en ik denk dat ik wel kan wennen aan de enorme ruimtelijkheid van dit land. Zó weinig mensen in zó'n groot land. Ik denk dat Europa erg klein zal blijken als ik terug ben.

Ook Canberra is me goed bevallen. Het is geen bruisende stad als het op uitgaan aankomt het is er niet elk weekend feest. Maar de stad is groot en ruimtelijk en ongelofelijk groen. Overal staan bomen en de bush rijkt tot middenin de stad. Ik denk dat Canberra zich met recht de énige echte Parkstad kan noemen. Als je stad uit gaat ben je meteen in de natuur. Geen eindeloze agrarische gebieden maar ruwe natuur. Van groene heuvels met kabbelende beekjes in het oosten, groene vlaktes in het noorden, de beboste bergen in het westen tot de besneeuwde bergen in het zuiden. Allemaal binnen handbereik.  Het is een stad waar de duizenden ambtenaren door de week werken in de vele overheidskantoren, zich 's avonds terugtrekken in de kalme, groene woonwijken en in het weekend de stad uittrekken om te kamperen in het bos.

De Australiërs hier zijn avontuurlijk aangelegd, ze zijn niet vies van een flinke wandeling door de bush en schrikken niet terug voor een of andere dodelijke slang. Misschien is dat wel het grootste verschil, want in veel opzichten verschillen ze niet zoveel van Nederlanders. Ze zijn nuchter, tolerant en vrij direct. Het zijn aangename mensen om mee te werken, te filosoferen en bier te drinken. Dat laatste doen ze hier ook graag en veel.

Vanavond volgt er nog één bezoek aan de diverse pubs om van mijn collega's, bekenden en vrienden afscheid te nemen. En dan is het Goobye Ozzies!

1. Lily:
    20 december 2013
    Goeie reis Koen en trek maar een jas aan want het temperatuurverschil is natuurlijk groot. Ondanks dat het voor de tijd van het jaar niet eens zo koud is.
  2. Marianne:
    20 december 2013
    Ik wens je een behouden terugreis. Jammer dat het voorbij is want ik zal je leuke verhalen missen. . .
    Groetjes, Marianne
  3. Bart Klarenaar:
    Een mooie afsluiter! Goede reis en tot binnenkort! :D
  4. Bram Deuss:
    20 december 2013
    Geniet van je laatste dag!!!
    Tot snel!
  5. Roy:
    20 december 2013
    De tijd vliegt... Tot snel...
  6. Petra:
    21 december 2013
    Wij lopen je vandaag tegemoet van Callantsoog naar Groet.
  7. Ivo Van Oerle:
    Geniet ervan!!
  8. Karin:
    21 december 2013
    Jammer dat je stageperiode in Australië erop zit. Ik heb genoten van je verslagen en je foto's. Jij hebt een leuke tijd gehad, veel indrukken opgedaan, nieuwe mensen leren kennen enz. Je zult Australië gaan missen denk ik. Je zult al wel thuis zijn als je dit leest, dus ik hoop dat je een goede thuisreis gehad hebt. Volgende week komen we nog een keer kaarten, dus misschien zien we elkaar dan. Verder bedankt voor je verslagen en fijne feestdagen!
  9. Anjet Coolen:
    22 december 2013
    Ik snap dat het moeilijk is om van dit mooie land afscheid te nemen en ik vind het jammer dat nu die leuke verhalen afgelopen zijn. Maar ik ben toch ook blij je met kerst weer te zien. fijn reis en tot bij Oma!
    Groet Anjet.