De Reis 6

6 december 2013 - Sydney, Australië

De reeks verhalen die “De Reis” beschrijven die ik met mijn familie heb gemaakt in oktober eindigt met dit verhaal over Sydney. Daar waren we na twee weken reizen weer aangekomen.

Omdat het deze keer wat rustiger was dan de vorige keer, er was nu immers geen vlootschouw aan de gang, konden we op ons gemak door de stad lopen. Wat opvalt is hoe fotogeniek Sydney is. In veel mooie steden is foto’s maken een actieve bezigheid: Als ik daarachter ga staan kan ik dit gebouw erop krijgen zonder dat andere gebouw en die steeg, beetje inzoomen beetje uitzoomen… Misschien toch van de andere kant van de straat? In veel steden zijn er enkele beroemde ‘fotospots’ van waaruit de stad er goed uitziet. In Sydney hoeft dat allemaal niet. Bijna alles wat je ziet is mooi genoeg voor een foto, het resultaat is dat je constant foto’s aan het maken bent. Ik heb in de laatste dag in Sydney meer foto’s gemaakt dan de rest van de reis bij elkaar.

De reden waarom Sydney zo fotogeniek is, is natuurlijk de baai. Het prachtige heldere water loopt kriskras door de stad. Aan de overkant liggen geen lelijke industrieën of woonflats maar voornamelijk villa’s met groene tuinen. De baai wordt natuurlijk aangekleed door honderden bootjes, the Sydney Harbour Bridge en natuurlijk het Sydney Operahouse. Verder zijn de parken prachtig groen en zien de glazen flats in het centrum er sprankelend uit in de overvloedige zon. Elke foto in Sydney is een plaatje.

Toen we het Sydney operhouse aan het bekijken waren en daarbij ook even langs de ticketbalies liepen kregen we een programmaboekje in handen. Mijn verwachtingen waren niet erg hoog, in dit gebouw, dat een van de beroemdste van de wereld is, kost elk ticket vast een fortuin. Dat viel mee, sterker nog, de tickets waren niet of nauwelijks duurder dan tickets in Nederland. Die avond was er een comedyshow die erg leuk leek en deze kans konden we toch eigenlijk niet laten schieten.

Die avond bezocht ik dus samen met Bram (mijn broer) een show in Het Sydney Operagebouw. De show heette “An evening with Collin and Brad” en was gebaseerd op improvisatie. Wie de Lama’s op BNN kon waarderen, en wie kon dat niet, had zich hier net als ons ten zeerste geamuseerd. Met spierpijn in de lachspieren kwamen we anderhalfuur later de zaal uit. Als je dan het gebouw uitloopt wordt je getrakteerd op de magie van Sydney: Het is donker geworden, vanaf een prachtige locatie aan de baai kijk je over het water naar de verlichtte Harbour Bridge, de bootjes op het water en de verlichtte flats in het centrum. Langs de rand van het water zitten alle terrasjes vol met mensen die ook genieten van de prachtige avond.

1. Marianne:
    6 december 2013
    Jammer hè ? aan alles komt een einde . . .
    Allerbeste wensen,
    Marianne
  2. Petra:
    6 december 2013
    Hoi Koen,
    Ja , Sydney is super, heel Australië trouwens, tenminste wat wij ervan gezien hebben, die mooie mix van oud en nieuw in een overweldigend natuur- en cultuurlandschap. Dat laatste is zeker ook van toepassing. De blanke man is nog maar kort aanwezig in Australië maar onvoorstelbaar veel is al op de schop geweest, ontsloten, ontwikkeld, ontgonnen etc. Wat is daar een werk verzet. Gisteren las ik een stuk over de jaarlijkse graanrace, graan dat werd opgehaald door zeilschoeners aan de kust en vandaar naar Europa werd vervoerd. Dat heeft geduurd tot aan het begin van de 2e wereldoorlog. Dat zelfde verhaal kennen wij van onze reis langs de kust, maar dan vanuit het perspectief van de Australische boeren en bevrachters. Weet je nog, de vuurtorens langs de kust en de prachtige baaien die toen gebruikt werden om de schepen te bevrachten.
    Ik moet zeggen dat ik sinds onze reis alles wat ik hoor, lees en zie m.b.t. Australië met een andere mindset verwerk. Ja, en Sydney is geloof ik wel zowat de mooiste stad die ik ooit heb bezocht.
    Groeten en tot gauw.
    Louis
  3. Karin:
    10 december 2013
    Zo, de reisverslagen allemaal gelezen. Ik heb meer gelezen en over Australië gehoord en gezien dan je ouders verteld hebben. Die hadden ook zoiets als van: lees maar bij Koen. Nou Koen, bedankt dat je dit alles met ons hebt willen delen. Ik heb genoten van je reisverslagen en alle andere ervaringen die je opgedaan hebt in Australië. Het is vandaag 10 dec. en het loopt al aardig tegen je terugkomst.
    Als je niets meer schrijft, wens ik je nu al een goede afsluiting van je stage. Ik hoop dat het opgeleverd heeft wat je verwachtte. Je kunt in ieder geval terugkijken op een fantastische stageperiode.
    En voor volgende week (ongeveer) een goede vlucht naar huis en een behouden thuiskomst. We zien elkaar gauw hoop ik.
    Ook veel groeten van Guus.