The Abbott

5 september 2013 - Canberra, Australië

Australië is in rep en roer. Het is al bijna zover, zaterdag gaan alle Australiërs  naar de stembus, als ze dat nog niet hebben gedaan. Het is namelijk een verplichting hier, als je stemgerechtigd bent, dan moet je stemmen. Er zijn niet zo bijster veel keuzes, een viertal partijen waarvan de prominente partijen de ‘Liberals’ en de ‘Labor’ zijn. (resp. een soort VVD en PvdA) Vanwege het districtenstelsel blijven de andere partijen op de achtergrond. Ik kan, zoals sommigen weten, uitgebreid uitleggen waarom een districtendemocratie niet deugt, waarom er dan geen ruimte is voor kleine partijen en waarom je in zo’n systeem theoretisch met 25% van de stemmen kunt winnen en dat je in dit geval eigenlijk nauwelijks van een fatsoenlijke democratie kunt spreken. Maar dat zal ik maar niet doen. Hoewel ik sommige Australiërs al wel het vuur aan de schenen heb gelegd. De meesten snappen het verschil niet en nog meer maakt het geen drol uit. “Het moet toch ook voordelen hebben?” Hoor ik een enkeling zeggen in de koffiepauze. Er is een groot voordeel van dit systeem dat ik zo gauw kan bedenken: Het weren van gekken. Voor iemand als Wilders zou hier met dit systeem toch zeker geen plaats zijn? Helaas blijkt dat niet waar.

Hier moet ik terug komen op de eerste zin van deze blog. Niet heel Australië is in rep en roer, alleen de sociale en linkse en groene helft. Want het staat als een paal boven water, volgens de meeste mensen die ik erover spreek, dat de liberalen gaan winnen. En nu is dát niet zo het probleem, het probleem is de man die waarschijnlijk premier van Australië wordt. “The Abbott”.

Als die naam valt, valt er meestal ook een diepe stilte. Op de gezichten van de aanwezigen valt de angst en de afschuw af te lezen. Alsof ze het hebben over een Harry-Potterfiguur wiens naam niet genoemd mag worden.

Borden langs de weg proberen mensen nog te bekeren. “No Abbott for Australia!”, “Abbott proof the senate, vote Greens”, etc.  Hij is de Wilders van Down Under. De meeste mensen die ik tegen kom hebben geen goed word voor hem over. Hij is “een racistische, megalomane populist!” Hij is “het ergste wat Australië kan overkomen”.

Klinkt spannend, we zullen zien!

Owja, ik heb een fiets gekocht.

1. Bart Klarenaar:
    5 september 2013
    Hehe, ik was al aan't wachten op je eerste politieke review. :) Ik verwacht uiteraard ook een uitbundig verslag van de korte- en langetermijngevolgen van de uitslag. ;)
  2. Roy:
    7 september 2013
    Las net dat Abbott de overwinning behaald heeft? Zeer spijtig.. De huidige sympathieke premier Kevin Rudd spreekt zelfs nog een aardig woordje Mandarijn ;)