Clear as glass

13 september 2013 - Canberra, Australië

Het wordt vroeg donker in Canberra. Hoewel het niet erg koud is en het meestal niet hard waait voelt een dag hier vrij ’s zomers aan. Dat het dat niet is blijkt wanneer het om half zeven praktisch donker is. De dagen zijn kort.

Het gevolg daarvan is dat ik ’s avonds meestal binnen zit. Bij gebrek aan zinnige dingen om te doen ga ik dan meestal maar een boek lezen of een tv serie kijken. Ik download dan een hele serie en kijk dan een of twee (of drie… je weet hoe dat gaat) afleveringen op een avond.

Overdag probeer ik in het laboratorium kristallen te maken. En eerder deze week is mij dat voor het eerst ook echt gelukt. Het mooiste kristal heb ik gefotografeerd en op deze website gezet (kijk bij foto’s en dan universiteit).

Ik had het zelf geen idee waarover de tv-serie ging toen ik er, kort na het maken van mijn eerste mooie kristal, aan begon. ‘Breaking Bad’. Mensen die deze serie kennen zullen snappen dat mij sommige dingen erg bekend voorkwamen. Af en toe is toeval toch prachtig! Het geeft wel wat inspiratie over wat ik allemaal kan gaan doen met de ervaring die ik hier op doe.

In Breaking Bad gaat de hoofdpersoon, een scheikunde leraar, zijn scheikunde kennis gebruiken om Crystal meth te maken. Dit is een drug die kristalliseert uit een oplossing. Het is erg duur omdat lang niet iedereen in staat is om mooie kristallen te maken….

1. Marianne:
    13 september 2013
    Leuk om je te volgen. Dat houdt me bezig want ik lig in het ziekenhuis en ze kunnen niet vinden door welke bacterie ik besmet ben. Zou niet een handje willen helpen in jouw laboratorium?
    Vele groetjes, Marianne
  2. Tomas:
    13 september 2013
    Haha! He Koen, nu niet teveel geïnspireerd raken door Breaking Bad he!
    Veel plezier verder!
  3. B`er Deuss:
    14 september 2013
    Dag Koen.
    Vanaf´ de télé foin van sebastien met Ain grande woordéboek zen Klein beriicht´ ce n'achète voir nos vert tel bazar venosq j'en il obéir achat op je làrŕ Daar l'âge on de lrat´ boveno jet Noël stem. Op. Carseŕ Joe de grivelé en romeonen de problèmes va n vandaag aanpakkeń j'en je gelez en? altijd borines zen spiegel voorgeoudén te Krishna Sébastien Will nu zijn temefoon teru dus il suit nu af´ wel te restent ber deuss
  4. Els:
    18 september 2013
    Ha die Koen, wat leuk om allemaal te lezen. Er schuilt waarlijk schrijftalent in je.
    Hahaha kristal? Breaking Bad was het eerste waar ik aan dacht: een paar weken geleden op aanraden van een kennis de eerste aflevering gezien en meteen verkocht. Zeg, als je het maar uit je hoofd laat om een appeltje voor de dorst te gaan 'koken' hè! Als je terugkomt zonder haar weet ik hoe laat het is...
    Mooi verhaal ook van de regen. Als een echte brave Nederlander voor een leeg kruispunt in de stromende regen wachten bij een stoplicht. Kom op Koen, kont tegen de krib! Je kunt het!
  5. Karin:
    25 oktober 2013
    Gaaf, je eerste kristal. Maar geen gekke dingen gaan doen!