De kortste weg

16 september 2013 - Canberra, Australië

Op dit moment bevind ik me 10.320 km van huis. Dat is gemeten langs de kortste weg van Sittard naar Canberra over het oppervalk van de aarde. Nu weten jullie dat dat geen rechte lijn is als je hem op een reguliere wereldkaart tekent, maar wel als je dat op een wereldbol doet (recht ten opzichte van het gekromde oppervlak, het is ingewikkeld, weet ik.) Welke drie van de volgende landen zou je betreden als je precies over deze lijn van Sittard naar Canberra zou reizen? Iedereen die deze blog leest kan het zijn/haar antwoord in de reacties zetten. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Dus, niet spieken op de wereldkaart/bol, niet naar andere antwoorden kijken. Verzin je eigen antwoord en schrijf dat eerlijk op. Ben benieuwd wie het goed heeft!

1.Duitsland
7.Egypte
8.Italië
9.Letland
10.Oostenrijk

Drie van deze landen liggen op de kortste lijn die Sittard en Canberra verbind over het oppervlak van de aarde. Welke?

1. Bart Klarenaar:
    16 september 2013
    De geodeet van Nederland naar Australië... Pff... Duitsland, Kazachstan en China?
  2. Petra:
    16 september 2013
    Volgens mij Duitsland, Turkije, China.
    Groetjes Petra
  3. Lieke Maes:
    Oefff.... Geen idee!! Misschien,
    Duitsland, Turkije en Saudi-Arabië?
  4. Marianne:
    Ik gok op Duitsland, Italie, Turkije ? Groetjes, Marianne
  5. Louis Deuss:
    16 september 2013
    Ik gok op Nederland, Duitsland, Oostenrijk of Zwirserland, Italie, Joegoslavie (of een van die huidige deelstaatjes), Griekenland, Egypte, Saudi Arabie en dan over zee rechtstreeks naar Australie. Misschien moet vanwege de kromming een meer noord-oostelijke koers worden aangehouden en dan kom je meer over de oostbloklanden en Turkije. Ach ja, ik weet het gewoon niet.
    Groeten,
    Tot gauw
    Louis
  6. Bram Deuss:
    16 september 2013
    Misschien iets als eeehh Duitsland, Turkijke, Saudi-Arabië?
    Grtz, Bram
  7. Anjet Coolen:
    16 september 2013
    Oei, Ik gok Nederland,Duitsland, Kazachstan,China?
    Groetjes,Anjet.
  8. Anne Voncken:
    16 september 2013
    Uhm... Ik zeg Duitsland, Oostenrijk en Kazachstan. Maar eigenlijk heb ik geen idee :p
  9. B`er Deuss:
    17 september 2013
    Dag Koen,
    Zaterdag schreef ik een onbegrijpelijke tekst aan je. Het was een experiment om te zien wat er gebeurd als je Nederlands schrijft op een telefoon met een Frans woordenboek. Je ziet het: chaos alom.
    Het ging om het volgende. Omdat ik woensdag op je kamer in Born ging viel mijn oog op het boek Stem op Caesar, de actualiteit gezien door de ogen van oude Romeinen en Grieken. Het is altijd geweldig om een spiegel voorgehouden te krijgen. Wat een raar volk zijn we toch! Kan het echt niet anders? Maar ik vind wel dat we een paar dingen niet van de klasieken moeten leren. Zo kan de schrijver wel zeggen dat de Romeinse burgers geen belasting betaalden (wat een ideaal) maar dat konden ze zich permitteren door de niet-burgers van hun grote rijk zesdubbel uit te persen, om maar te zwijgen van de onderworpen volken die ongeveer alles kwijtraakten nadat ze door het staal van de legioenen over de kling waren gejaagd. Zo bezien zou het kleine Nederland om de zoveel tijd worden leeggegeten door de grote buurvolken, liefst vlak voor de verkiezingen aldaar zodat de daar zittende regering haar bevolking een presentje kan uitbieden uit de rooftocht naar de Lage Landen. Veel groeten, B`er