Canberra

29 augustus 2013 - Canberra, Australië

De eerste twee verhalen zijn goed bevallen begrijp ik? Dat is gunstig, want er is nog een hoop meer te vertellen. Tot nu toe heb ik immers nog met geen woord gerept over de bestemming van mijn reis: Australië.
Op dit moment is het bij mij donderdagavond en over een uur of 8 zal dat bij jullie ook het geval zijn. Ik heb dus al een aantal dagen over dit continent mogen rondlopen en heb alweer vanalles te vertellen.
Canberra (zegge: "Kénbra") is een bijzondere stad, zelfs voor Australische begrippen zo heb ik begrepen. De stad heeft geen enkele historische achtergrond. Hij is iets meer dan honderd jaar geleden gesticht in the middle of nowhere omdat de grote steden van Australië het niet eens konden worden over het hoofdstadschap. Er werd besloten om een stad te bouwen in het binnenland (niet direct aan de kust) grofweg tussen Melbourne en Sydney. De stad is helemaal ontworpen op papier. Er zijn natuurlijk wel meer ontworpen steden in de wereld maar dit is wel een extreem geval. Hier was dus echt helemaal niks te beleven voor Canberra werd gesticht. De tekeningen voor de stad zijn helemaal gemaakt voor er met de bouw is begonnen. Men wist dus al precies waar alles moest komen. Er zijn bijzondere foto's op internet te vinden die een groot stuk land laten zien waar schapen lopen, waar mensen op paarden rijden, maar met een prachtig splinternieuw parlementsgebouw in het midden. Gewoon op het gras, de wegen eromheen zijn nog nauwelijks klaar!

De stad is bijzonder ruim opgezet omdat de auto al was uitgevonden. De stad is echt om de auto heen ontworpen. de wegen zijn breed met brede bermen. Alle huizen hebben een vrij ruim perceel. De meeste straatjes in de woonwijken lopen dood of maken vreemde bochten om doorgaand verkeer tegen te houden en om het nieuwelingen bijzonder lastig te maken. Geen enkele weg in Canberra is recht of volgt een logische richting. Als je niet op de kaart kijkt dan ga je verdwalen. Ben ik effe blij met mijn iPhone! Omdat alle huizen ruim zijn opgezet is de stad erg groot in oppervlakte als je het met het inwonertal bekijkt. De stad heeft een doorsnede van 25 km maar er wonen niet meer mensen dan in Eindhoven. Dit is erg fijn als je in een auto zit, er is echt heel weinig verkeer op de meeste wegen. Files zijn zelfs tijdens spitsuren een uitzondering. Als je moet lopen of fietsen is de stad wat minder ideaal.

Tot zover de officiele introductie. Al meteen na mijn aankomst bij Vince(nt) kreeg ik een leenfiets aangeboden. Het betreft een relatief kleine blauwe mountainbike met een miljoen versnellingen. Vandaag was de dag waarop ik besloot dat ik er een ritje op ging maken. Wat meteen opvalt als je gaat fietsen in Canberra is dat het erg heuvelachtig is. De stad ligt gedrappeerd over verschillende heuvels en er ligt ook een berg in het centrum. Ik noem deze heuvel een berg omdat hij net zo hoog is als de vaalserberg in Nederland, alleen lijken ze er hier niet zo van onder de indruk. Het resultaat is dat je het ene moment ontzettend hard gaat en even laten met veel moeite bergop aan het fietsen bent. Als je door de stad wilt cruisen hier zul je een behoorlijke conditie moeten hebben of moeten beschikken over een hoogtekaart om de steile stukken te vermijden. Ik zal eerlijk toegeven dat ik een enkele keer ben afgestapt om op adem te komen.
Hoe ziet de stad er vanaf de fiets uit? Erg groen. De huizen hebben allemaal een flinke tuin en er zijn zeer ruime bermen met bomen. In combinatie met de slingerende en heuvelachtige wegen doet de stad me sterk denken aan een soort vakantiedorpje, misschien een erg gezellige camping of centerparks. Maar dan wel eindeloos groot. De stad lijkt in dit opzicht (en alleen in dit opzicht) op LA. Het is echt een grote buitenwijk. Er ontbreekt elke vorm van structuur. Er bestaan 2 soorten gebieden, woongebieden en commerciele gebieden. In de commerciele gebieden liggen de bedrijven en de winkels. Maar verwacht geen gezellige winkelstraten! Er liggen voornamelijk autogarages, bandenbedrijven, fietsenhandels, grasmaaierwinkels etc. Midden in deze afgrijselijk lelijke (want veel minde groene) omgeving ligt dan meestal een winkelcentrum zoals de Makado in Beek of de Heuvelgalerie in Eindhoven. Van buiten zie je eigenlijk alleen het reclamebord en de parkeergarages. Niet echt inspirerend. Deze commerciele zones worden dan 'towncentres" genoemd.

Terug naar de veel gezelligere woonwijken. De huizen hebben er geen duidelijke stijl. Het ene huis is van hout en het volgende van baksteen of beton. Het éne huis heeft maar één verdieping het volgende misschien drie. Er is geen echte lijn in te ontdekken. Ik zal toch een poging wagen, ze hebben kleurrijke daken, rommelige tuintjes, een betonnen oprit en een of andere veranda of balkon. Ook hebben ze allemaal een BBQ. Uiteraard.

De hoeveelheid groen in de stad is erg groot omdat er naast de al behoorlijke groene wijken ook nog overal behoorlijke parken en natuurgebieden kriskras door de stad liggen. Je hebt meestal totaal niet het idee dat je in een stad bent. Op de meeste plaatsen in de stad domineren de bomen en het gras het uitzicht. Erg bijzonder! Ik zal een aantal foto's toevoegen om dit te illustreren.

Bedankt voor het lezen!

1. Anjet Coolen:
    29 augustus 2013
    Met oma je reisverslag gelezen ze vind het geweldig! En ik moet je zeggen dat ze erg trots op je is. alles word uitgeprint want ze wil het bewaren. heel veel groetjes van oma en anjet .
  2. Vincent Coolen:
    30 augustus 2013
    Veel plezier in Australië! Groetjes Vince(nt)
  3. Louis:
    30 augustus 2013
    Hoi Koen,
    Prettig idee dat de omstandigheden je toch op de fiets hebben gekregen, en afstappen, foei, kleiner schakelen kan ook!
    Groeten,
    Lowie