Het regent in Canberra

18 september 2013 - Canberra, Australië

Het regent in Canberra, de hele tijd, al bijna vier dagen aan een stuk.Dat is iets wat we in Nederland niet echt gewend zijn. Een buitje op zijn tijd zijn we wel gewend, maar uiteindelijk waaien ze altijd weer over. Deze bui is ongelofelijk. De fietsroute die ik twee keer per dag afleg duurt ongeveer een half uur. In die tijd kun je ongelofelijk natregenen. Gelukkig is het niet super koud, je voorhoofd en je vingers bevriezen gelukkig niet, maar je bent wel door en door nat als je op je bestemming aankomt.

Canberra lijkt zelf ook niet echt berekend te zijn op dit soort monsterbuien. Overal waar gras of zand ligt kun je nu een ongelofelijk modderpoel verwachten en de wegen en fietspaden staan op veel plaatsen blank.

Stoplichten in Canberra zijn verschrikkelijk. Dat is waarschijnlijk altijd zo, maar in de stromende regen valt het gewoon net wat meer op. Als je op de stoep staat nat te regenen en aan het wachten bent op het voetgangers stoplicht dan wil je dat het opschiet. En dat doet het niet. De stoplichten zijn hier echt ontzettend langzaam. Elke richting krijgt een enorme tijd lang groen, ook al zijn alle auto's uit die richting al overgestoken. Als het licht dan rood is duurt het wel 5 seconden voor een andere richting groen krijgt, de kruising is dan vaak al 20 seconden leeg geweest. De gemiddelde wachttijd bij een voetgangersstoplicht is misschien wel 2 of 3 minuten. Ik vond 10 stoplichten op mijn route, dat betekent dat je net zo veel tijd bij een stoplicht doorbrengt als lopend. Het maakt het centrum een zeer onaantrekkelijke plek voor voetgangers. De inwonders van Canberra trekken zich er dan ook niks vanaan en steken gewoon door rood over. Dat ga ik de volgende keer ook doen, want ik mistte dankzij deze verschikkelijke dingen op 1 minuut mijn bus, die elk halfuur rijdt. Ik stond 3 minuten stil voor het laatste stoplicht (ik heb gekeken) en er zijn 4 auto's voor mij langs gereden (ik heb geteld). In de stromende regen...

p.s. het antwoord op de vraag in het vorige blog was Duitsland-kazachstan-China. Ik zal een plaatje toevoegen ter illustratie. Bart en Anjet hadden het goede antwoord!

1. Bart Klarenaar:
    18 september 2013
    Yeah! En dat zonder zelfs maar op 'n gewone kaarte te kijken. De grootte van het noorden wordt overschat. ;)

Wel vervelend met die regenbui daar. In Canada was het weer een stuk vriendelijker. Het regende er wel veel, maar alleen 's nachts of in 't weekend... Regenpak kopen dan maar?
  2. Lily:
    18 september 2013
    Hier regent het ook hoor, maar inderdaad niet de hele dag en zeker geen dagen achter elkaar. Ik heb sinds gisteren een bril voor veraf en dichtbij die ik dus op zou moeten houden. Detail: het is een australisch montuur, valt mij net op! Carter Bond. Nooit van gehoord maar made in Australia haha
    Hier wordt het weer in het weekend beter, misschien bij jou ook. groetjes
  3. Louis Deuss:
    Dag Koen,
    Ja..., als we 't over het weer gaan hebben..... De zondvloed trotseren zou ik zeggen, leuke herinnering voor later. Trouwens, hoe kan dat, 22 miljoen inwoners op 6,5 miljoen viekante kilometer en dan nog stoplichten. Je hebt de verkeerde plek uitgekozen.
    Groeten
  4. Anjet Coolen:
    19 september 2013
    Yes! ik heb,t goed! Op,t moment word hier het weer wat beter maar het is al echt herft. Maar regen ben je snel moe. Hoop voor jou dat hetsnel beter weer word! groetjes
  5. Truus Smeets:
    27 september 2013
    Ha Koen,
    Je moeder heeft me de link doorgestuurd. Ik vind het wel leuk om op de hoogte te blijven van je ervaringen. Inmiddels zul je wel al wat gewend zijn? Wat een ellende als het zo regent.....en dan ook nog zo lang wachten bij de stoplichten...! Ons Nederlands ongeduld en plichtsgevoel wordt dan op de proef gesteld? Binnenkort je familie op bezoek, lijkt me reuze gezellig. Koen, houd je taai en tot de volgende keer, groetjes Truus.
  6. Karin:
    25 oktober 2013
    Burgerlijk ongehoorzaam. Foei, maar ik kan het me goed voorstellen dat je niet zo lang blijft wachten, zeker niet als er geen verkeer is dat groen heeft. Zolang de automobilisten maar wel wachten voor rood is er niet veel aan de hand.