De reis 2

25 oktober 2013

Na het fantastische onthaal in Sydney begonnen we onze reis door Australië.

Deze reis week sterk af van elke reis die we eerder maakten. Het was natuurlijk de eerste keer in Australië maar het was vooral ook onze eerste keer in een Camper. Het was geen grote camper. Het was niet veel meer dan stapelbed op wielen, gebaseerd op een Toyota Hiace, een populair busje in Australië. Het rijden in het busje was vrij gemakkelijk, hij is niet groter dan een auto (kwa oppervlakte) en je zit als bestuurder helemaal vooraan. In combinatie met de bijzonder kleine draaicirkel betekende dit dat je de camper eenvoudig kunt parkeren. Dit was een groot voordeel, en mede de rede dat we voor deze camper hadden gekozen, je kunt er eenvoudig mee door de stad rijden en hij past in elk normaal parkeervak.

We vertrokken uit Sydney in zuidelijke richting. Over de Prince's Highway reden we zuidwaarts langs de prachtige kust van New South Wales. Meerdere keren onderbraken we de reis om de prachtige stranden te bewonderen. Het zand is heel fijn en zacht en het water is glashelder. De meeste stranden worden dan ook nog eens door prachtige rotspartijen aangekleed. Het was ook tijdens de rit van Sydney naar Batemans Bay dat we voor het eerst Kangoeroes tegen kwamen. Zoals je op de foto's kunt zien zat er zelfs een klein kangoeroetje in de buidel, wat een prachtig gezicht.

Na de prachtige kust te hebben bewonderd reden we het binnenland in naar Canberra. Daar trakteerde ik mijn familie natuurlijk op een uitgebreide rondleiding door de stad. Om de bijzondere structuur van Canberra duidelijk te maken reden we bij aankomst gelijk dwars door de stad. Langs het centrale meer, vlak langs het grootste winkelcentrum, langs de universiteit tot we er aan de andere kant uitreden. In geen enkel andere stad kun je dit doen zonder in de file te staan, in de meeste steden zou je dit niet willen doen. Maar Canberra is anders. Niet alleen hebben we geen file gezien, ik geloof dat we niet meer dan 10 gebouwen hebben gezien (inclusief het vliegveld en het gebouw op de universiteit waarin mijn werkplek zich bevindt) en geen enkel woonhuis. Canberra is ruim opgezet, dat had ik toch gezegd?

Het kostte ons aanvankelijk wat moeite om in het kampeer ritme te komen. Het zoeken naar kampeerplaatsen is namelijk best wel lastig. In tegenstelling tot hotels liggen ze niet langs de grote wegen of midden in het centrum. Ze liggen op mooie plaatsen langs een rivier ofzo, kilometers buiten de stad. Frustrerend was het vervolgens als je om 7 uur aankomt bij een camping om erachter te komen dat de kantooruren maar tot 5 of 6 uur duren. In Canberra is het ons dan ook twee keer op rij niet gelukt om op tijd een camping te vinden. Gelukkig kun je in de bergen boven Canberra, bij de Cotter dam kamperen. Dat is maar 15 kilometer buiten de stad. Gelukkig.

Uiteraard heb ik mijn familie alle belangrijke plekken in Canberra laten zien, van de parlementsgebouwen tot de winkelcentra. Een behoorlijke wandeling rond het meer Burley Griffin en een bezoek aan de Telstra toren op black mountain diende ertoe ze snel een gevoel te geven voor het formaat van deze gigantische Garden City.

1. Karin:
    25 oktober 2013
    Tja, zijn er geen camperplekken op de tomtom? Of een plattegrond met camperplaatsen? Zo maak je de reis wel spannend elke keer. De foto met het kangoeroejong is erg leuk.
    Jij wou ook graag wat te lezen hebben?
    Wel, afgelopen week ben ik met de afdeling Uiterlijke verzorging (schoonheidsspecialistes en voetverzorgsters) verhuisd naar de Sportzone (nieuw gebouw van Fitland, naast het Fortunastadion). We hebben daar 5 theorielokalen en 1 heel groot praktijklokaal gekregen. Het ziet er allemaal prachtig uit (ik ga nog wat foto's op facebook zetten). Ondanks de pracht en praal zijn er al enkele "foutjes" en "mankementen" ontdekt. Zo heeft onze docentenwerkkamer een heel groot raam, waar veel licht en zon doorheen komt. Maar er kan geen raam open en zonwering is er ook niet. Gisteren was het om half 4 zo heet, dat ik naar huis gevlucht ben. Dinsdagavond hebben we hier een ontzettend noodweer gehad. Er is zoveel water uit de hemel gekomen, dat de vloer van de docentenwerkkamer blank stond. Gisteren hebben ze de ramen aan de buitenkant weer opnieuw gedicht (band, afgekit, ik weet niet precies wat ze gedaan hebben). Ik weet niet hoe sportief je aangelegd bent (buiten fietsen), maar Fitland beschikt ook over een giga klimwand. Prachtig om te zien, maar ik krijg het al Spaans benauwd als ik ernaar kijk. Deze week hebben we gebruikt om alles in orde te maken, waardoor de leerlingen dus twee weken herfstvakantie hadden. Vonden ze helemaal niet erg, snap je dat nou? Maandag komen ze voor het eerst in het nieuwe gebouw en zijn we af van twee locaties (Sportcentrumlaan Sittard en Maastricht). Ik ben benieuwd hoe alles gaat verlopen.
    Zo, ik ben weer helemaal bij met het lezen van je verslagen. Echt geweldig. Vanaf nu ga ik het beter bij houden. Veel plezier en ik wacht met spanning je volgende verslag af.
    Groetjes vanuit Holtum, ook van Guus.
  2. Anjet Coolen:
    27 oktober 2013
    Hoi Koen,
    Een heel leuk reis verslag! Ik heb ook al van Petra gehoord dat jullie een super vakantie hebben gehad. En dat je het er erg naar je zin hebt in Australie ben heel blij voor je.MAAR je komt toch wel naar huis met kerst hé! En mooie foto,s hebben jullie gemaakt. Nou tot gauw weer Groetjes,Anjet.
  3. Louis Deuss:
    4 november 2013
    Hoi Karin,
    Lekker ouderwets met een gewone kaart op stap gegaan. De mobiele electronica van Koen heeft ons trouwens toch wel af en toe op de juiste plek gebracht.
    Groeten,
    Louis