De Reis 4

24 november 2013 - Bathurst, Australië

De reis ging verder in de camper. Vanuit het zuidelijke Apollo bay reden we naar het noorden, landinwaarts. Daar liggen de goudstadjes waar in de negentiende eeuw goud werd gevonden. De stadjes doen erg cowboyachtig aan en je ziet aan de gebouwen dat dit toentertijd een welvarende streek was. Maar de rijkdom is hier duidelijk niet gebleven, de dorpjes zijn stil en leeg en de machines staan te roesten in het bos. Het goud is op.

Op de Murray River, de rivier de een belangrijke reisroute vormde in vroegere tijden varen gelukkig wel nog echte raderstoomboten. Een prachtig gezicht hoe deze fraaie boten, nog echt op hout gestookt, over de rivier varen.

Hoe verder we naar het noorden rijden, hoe leger het landschap wordt, de afstanden tussen de stadjes neemt toe en de wegen worden rechter. Het echte outback-gevoel bekruipt je hier. Verschillende dagen hebben we gereden om door de grote leegte van New South Wales te geraken. Als we dan weer dichter bij de kust, en daarmee de bewoonde wereld, geraken, worden de stadjes weer groter.

Vlak voor we aan de reis door de Blue Mountains beginnen, die ons terug naar Sydney zal brengen, komen we in het stadje Bathurst. Onder autoliefhebbers een bekende naam die direct verbonden is met het autoracen. Hier wordt de belangrijkste race van Australië gereden, de Bathurst 1000.  Duizenden Australische race liefhebbers komen hier jaarlijks naartoe om de speciale Aussie V8 racewagens te zien rijden op het Mount Panorama Circuit. Het circuit is bijzonder omdat het tegen een steile helling aanligt en dus zeer grote hoogteverschillen kent, maar ook omdat het gewoon opengesteld is als er niet geracet wordt. Er wonen zelfs gewoon mensen aan het circuit. Toch is het niet zo dat je niet door hebt op een circuit te rijden. De reclameborden, kerbstones en tribunes staan er allemaal nog. Uiteraard konden we het niet laten de camper eventjes over dit wereld beroemde circuit te jagen. Dat viel een beetje tegen, dat begrijp je wel.

Het circuit is trouwens bijzonder krap en kent enkele zeer scherpe bochten, je moet dapper aangelegd zijn om hier met serieuze snelheid overheen te rijden. Ik kan me voorstellen dat de races hier bijzonder spectaculair zijn, het is niet voor niets dé race van het jaar.

1. Petra:
    24 november 2013
    Goed dat je alles nog eens opschrijft, het lijkt al zo lang geleden.
    Groetjes
    Petra
  2. Anjet Coolen:
    26 november 2013
    Hoi Koen,
    Vandaag je kaart gekregen erg leuk dank je wel. Ben blij dat je het zo naar je zin hebt daar.Maar ik ben erg jaloers op de warme tempratuur! hier is,t koud en nat! Ik verheug me al op kerst om dan nog meer verhalen van je te horen hoe je het er hebt gehad.En dank je wel dat je ons verteld over jullie vakantie en wat je er allemaal al beleefd,maar dat zal zeker nog lang niet alles zijn jou kennende! heel veel groetjes,Anjet .
  3. Karin:
    10 december 2013
    Racen met een camper lijkt me geen goed idee. Maar zo'n circuit verkennen lijkt me geweldig.